Saturday, March 08, 2008

أربع ورقات

,
*
الشتا
اللي بقي بيقصر
كل سنة حبة
عدا
من غير مايدفيني


**
حتي الربيع،
جي ب ورد أزرق
شمسه تعيش و تحرق
ونسيمه حمر عيني

***
يا تري سيدنا الصيف
هيكون شكله إيه؟


بحر وعسل
حبل اتوصل
كابل وفصل
إمتي وليه؟!

إسم النبي
حارسك وصاينك
صدرك ملا
طولت ضفايرك

البت زينة

والشاب بيه


مات الولا
باينه مات
عقد انفرط
وتلات عقاد

إرمي التذاكر
مالناش نسافر
القطر فات

****
شد الخريف
حيله وخرف
نطر الشجر
ورقه وعيط
مش فاهمة ليه

مش عايزة أسمع
صوت حداد
سيبوني أحلم مع فؤاد
هوة عايش واللا مات؟

حطيت دماغي عالمخدة
ومددت إيدي تحتها
خت الكتاب
وقريت قصيدة
قريتها تاني
حفضتها


صحيت حروفي
بلعتها
أنت ضلوعي
جوة حضني
كتمتها
دقاتي وقفت
بعدها


النور اطفي
حلمي ادفن تحت المخدة
ودموعي نزلت وحدها

14 comments:

إبـراهيم ... said...

ببساطة، بقاااالي كثييير ما عديتش هنا، وحــاسس بجد إني فاتني كثييير
.
.
.
أحاسيس السنة كلها معاكي ...حاسسها بالضبط، بالمللي .... !!

أنا بس عندي إحساس إنهم أكثر من قصيدة

ولكن لا تزالين قادرة من أبسط الكلمات أن تصنعي شجنًا شجيًا

دمتِ بكل هذا الجمـــال

بنت الحياه said...

إبراهيم

بجد شرفتني!

حاول تيجي حفلة توقيع ديوان عز
نفسي أشوفك بقي :)

*سمر* said...

الله...اسلوبك جميل جدا ..وكلامك اكتر من رائع ..ومدونتك هايله..بس اكتبى اكتر من كدة :)

لو سمحتى ..بصى على المدونة بتاعتى ..انا عايزة اجمع الناس الحلوين اللى زيك هناك :)
http://wa7di-ofakker-137.blogspot.com/

Samar Ali said...

gamela awi...

بنت الحياه said...

يا بنكي روووز
شكرا جدا علي رأيك اللي يهمني أوي
وأوعدك إني أكتب أكتر! :)


سمر

يااه .. إنتي أجمل بقي .. بكتييييير أوي كمان ..

مُزمُز said...

الله

قصيدة جميلة أوي وحساسة

......
الشتا
اللي بقي بيقصر
كل سنة حبة
عدا
من غير مايدفيني
....

المقطع ده لمسني
الشتا عمل معايا كده فعلا السنة دي

:))

Marwa Hasan Abdel Salam, Translator said...

النص رائع رائع وأكتر. لكن - بصفة شخصية - عايزة أقولك إن بداية النص آلمتني:
الشتا
اللي بقي بيقصر
كل سنة حبة
عدا
من غير مايدفيني

ليه دايمًا الناس شايفة إن الشتا برد؟ هل لإن ده إحساس مادي وجسدي؟ لو كان عشان السبب ده، أنا بحس بالبرد في عز الصيف، وببقى في قمة نشاطي في عز البرد. إيه رأيك تخدي الفكرة ديه وتطوريها يا فاطمة؟ بلاش دايمًا نشوف الشتا رمادي وبارد. فيه أشياء من بره بتبقى باردة. بس ده من بره.

Camellia Hussein said...

ايه الجمال ده
يعمر عقلك:)

بنت الحياه said...

ياااه يا مزمز

مبسوطة أوي إني شفتك بعد طووول غياب!

مروة حبيبتي

أنا مبسوطة أوي إن النص عجبك ..
بس أنا كنت عايزة أقولك إن الشتا طول عمري كنت بحس فيه بالدفا ..
يمكن فهمتيني بالعكس،
إذا ماكنتيش تحسي بالدفا ف الشتا
هتحسيه إمتي بس!!

بنت الحياه said...

كاميليا

يعمر قلبك
وروحك المفرحة

..

ayman_elgendy said...

بنت الحياة

رباعية حساسة وناعمة للغاية

عجبني ألعبان الحروف والكلمات والأفكار في الفقرة دي



مش عايزة أسمع
صوت حداد
سيبوني أحلم مع فؤاد
هوة عايش واللا مات؟

ملعوبة .....

خالص تحياتي

R..R said...

اول مرة اعدى عندك بس روحك جميلة اوى وشفيفة بجد
ارجو الا يعكر صفو حياتك احد او شىء ابدا
دمتى بكل خير وصفاء

mostafa rayan said...

rtانا حاسس انك بتكتبي ن فؤاد حداد
الله يرحمه كان راجل جميل قوي
وانت كمان اسلوبك حلو قوي

بنت الحياه said...

أيمن

عقبال مايعجبك النص الجاي ان شاء الله
ويكون ملعوب برضه :)


R R

دمتي بهذا الدفء!

مصطفي

الحقيقة أنا كان قصدي فعلا العبقري فؤاد حداد!

لكن أنا اخترت اني أهدي القصيدة دي للشاعر أمين حداد..
والإهداء هيكون ف الديوان ان شاء الله

تحياتي!